fredag 21. desember 2012

Juletradisjoner

Jeg er vokst opp i et hjem der vi hadde juletradisjoner. Til en viss grad.
Vi fikk bake (men husker vi sjelden gadd, da var vi nok godt oppi skolealder),
vi var med og pyntet treet, vi måtte pusse sølv (mindre moro) og vi fikk julehefter
på juleaften morgen. Knoll og Tott var favorittheftet.
H er opptatt av at vi skal ha tradisjoner med ungene i julen. Og jeg er glad for initiativet.
Mine idêer har liksom strakt seg til baking, og dett var dett.
Mor kjører tradisjoner.
 

Mens H har satt igang pepperkakehus....
 
 ...og mekking av div. julegodis. Her representert med marsipanfigurer.
 
Store laget marsipan-varde og snømenn.
H`s tanke er at vi skal lage knekk (typ karameller) og issjokolade (litt usikker på hva det kan oversettes med, men vi snakker en god del delfiafett her), men det har vi ikke hatt tid til enda.
Han vil gjerne ha juleverksted med lenker og diverse også, men vi klarte ikke å oppdrive noe glanspapir i går så det stresser jeg ikke med.
De har jo uansett fått dille med slikt på skolen og i bhg.
Risgrøt med mandel tar vi i morgen, ettersom H reiser på søndag.
.
En siste tradisjon må jeg nevne, og det er juletre-hentingen.
Hver desember siden vi hadde Store som 1-åring har vi blitt invitert med i skogen på
bålkos og juletre-saging. Fryktelig kjekt !! I morgen er det dags igjen.
H så på magen min nå i kveld og filosoferte litt hvordan jeg skulle holde varmen lengst mulig i skogen. "Vi kan rulla ett liggunderlag rundt deg, det isolerar bra" klarte han å lire av seg.
Tett fulgt av "du kan låna min genser, Tre X`ar "!
Haha, herregud. Jeg fikk på meg både ullgenseren og boblejakka mi i går,
så jeg skal vel klare det i morgen også.
.
Juletre-henting 2010.
.
Kjører dere hardt på tradisjoner?
Og hvordan er det med sølvpussen?

4 kommentarer:

  1. Kosli å sjå de lager dåke tradisjona.Her er i huset kan eg love deg at det er lite sølvpuss:) trur eg har ein sølvgaffel og ei sølvskei (til pålegg), dei fekk me te bryllupet og er ikkje blitt pussa ever:)Kosa dåke med juletrehenting:) klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei ka ska ein med sølv når da finst Hardangerbestikk ???

      Slett
  2. Vi har noe arvet sølv....men sølvpuss finnes ikke i vårt hus (husker riktig nok at jeg også ble satt til det som liten!)

    Her har vi svingt til med et aldri så lite julegaveverksted i år, her snakker vi både lim, glitter, maling på diverse gjenstander og fimo-leire. Så nå skal slekten tvinges til å ta fram diverse kunstverk hver gang vi kommer på besøk ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Himmel, nå ble jeg imponert. Skulle gjerne sett bilder i bloggen din ;)

      Slett