mandag 9. april 2012

Før i tiden

Har ikke fått påskebildene fra søsteren min enda, men disse her lå i innboksen i går kveld.
Det første som slår meg er hvor annerledes alt var før. Da jeg var liten. Og det er jo ikke SÅ lenge siden. En 10-15 år. Eller sånn. Kanskje 20. Eller til nød 25.
Nå skal dere få høre hvordan det var før i tiden:


Det der med bilsikring var ikke så viktig før i tiden. Ingen unger satt bakovervendt,
man snørte seg sånn halvveis fast med de snorene man fant og den eneste sidekollisjonsbeskyttelsen vi hadde var et annet familiemedlem:

Lillesøsteren min og meg. Vi kan være 3 og 7 år gamle. Eller 4 og 8.
Før i tiden var det ok å ha selen under armen slik at den ikke gnagde på halsen.
Det er et under at det gikk bra.

.

Før i tiden var ikke barnevognene så high tech.
Og mødrene var ikke så opptatt av hvordan ungene så ut i klesveien (tydeligvis).
Det var ok at unger gikk i tresko før i tiden.

Meg og lillesøster. Tror bildet må være oppstilt.
Jeg kan umulig ha klart å få vogna rundt i sanden med de vanvittige plasthjulene der.
Hvor er lufthjulene? Fjæringer? Regulerbart håndtak for mer ergonomisk kjøring?
.
Før i tiden hendte det faktisk at det var SOL på 17.mai.
Hockeysveis var greit før i tiden.
Storebror, lillesøster og meg.
.
Før i tiden gikk man ikke til frisøren og fikk extensions,
en påsveist rød stripe eller grønn hårgelê i håret.
Før i tiden hadde man bein og praktisk lugg, signert mamma.

Tennissokker og litt korte bukser, gjerne cordfløyel, gikk fint før i tiden.
Her har det dukket opp en lillebror siden sist,
og noen tenker kanskje at det var en stor og kjekk barneflokk.
Vi har enda en bror vi.
Men store storebrødre stilte ikke opp på bilder før i tiden.

8 kommentarer:

  1. Igjen - fantastisk observert og skrevet! Super blogg!

    SvarSlett
  2. Jeg er eldre enn deg og kan fortelle at i riktig gamle dager hadde vi ikke en gang sikkerhetsbelter i baksetet. Bilsete hadde vi aldri hørt om. Og barn nr. fire eller fem lå i hattehylla, he he.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg troor ikke det var seler i mammas gule Citroen. Den kunne startes med sveiv. Hehe. Vi har gode historier å fortelle ungene seinere.

      Slett
  3. Me hadde ikkje baksete i bilen, når me vaks opp:) slå den hehe. Gjekk visst bra da og, eller e da derfor eg e so eg e:)))

    SvarSlett
  4. Me hadde ikkje baksete i bilen, når me vaks opp:) slå den hehe. Gjekk visst bra da og, eller e da derfor eg e so eg e:)))

    SvarSlett