søndag 8. januar 2012

Julebukk og hallo-vin.

Glem halmbukk, smørbukk, feisbukk og grabukk (?),
6. januar er det julebukk som gjelder på bygda !


Draktene fra ebay (er ebay et land??) kom dagen før dagen. Akkurat i tide altså.
Store er en rev og Lille en katt.

Det første vi møter på runden vår er to skumlinger som viste seg å være nabo-ungene.



Her synger de "På låven sitter nissen" hos mamma og pappa,
og syns at julebukk er søren til fine greier ! Etter at vi hadde gått de nærmeste husene så kjørte vi en runde. Ned til søsteren min og til to kollegaer av meg. Så var posene fulle og ungene superfornøyde. De har spist godis i tre dager til ende. Djises.
Jeg vet at i Bergen går de nyttårsbukk, på nyttårsaften altså.
Hva med ellers i landet?
Er det nyttårsbukk, eller 6. januar?
Eller har det hele svunnet hen og blitt erstattet med hallo-vin ?

3 kommentarer:

  1. 6. januar? Jøss. Herover kan man gå julebukk fra 3.dag jul, trur jeg...men hvor lenge, det aner jeg ikke. Har det med 13. dag jul og utkastinga av jula å gjøre den skikken med 6. januar da eller?

    Flotte 6.januarbukker i alle fall!! :-)

    SvarSlett
  2. Klapper for julebukk framfor halloween. Vi går i romjula vi, da.

    http://innerstiveien.blogspot.com/2011/12/tomt-for-julegodt.html

    SvarSlett
  3. Her gås det julebukk kun i romjula.
    Jeg synes imidlertid at HALLO-venn konseptet er helt genialt, og burde ta over ALT!

    Jadda..hark.


    (fine julebukkdyr da!!)

    SvarSlett