onsdag 25. november 2009

Dagens hallelujah


Jeg vet ikke om jeg har nevnt det, men vi har fått oss gamme i barnehagen.
Det er genialt.
Der er man i ly for vind og vær, og man kan lage mat og greier der inne. Kakao for eksempel :)
Idag hadde vi ti unger fra 1,3 til 2,9 år med oss.
Jeg fortalte en kortversjon av juleevangeliet for dem, og viste samtidig bilder fra en bok.
Det lød slik som dette:
- Sent en kveld kom det en dame og en mann gående. De var kalde, sultne og trette, men hadde ikke noe sted og sove.
Etter en stund så de en stall. Der kunne de sove tenkte de. Inne i stallen sto en hest, en ku, noen sauer og ei høne.
Damen varmet seg på hesten og drakk melk som hun melket fra kua. Så sovnet de inntil sauene. Den natten fikk damen en baby i stallen. Det kom en baby ut av magen hennes. Den het Jesus.
Det kom noen gjetere og så en stor stjerne som skinte over taket på stallen. De ble nysgjerrige og kikket inn vinduet. Der så de Josef, Maria og Jesusbarnet.
Babyjesus hadde ingen seng eller vugge så han fikk ligge i matkrybben til dyrene. Oppå noe høy.
Så sto alle sammen rundt Jesusbabyen og passet på den og alle sa: HALLELUJAH!

6 kommentarer:

  1. hihi, har du lest astrid linndgrens bok om "jul i stallen"? den e fri for jesusbarn å anna tull:)

    SvarSlett
  2. Å herregud, no fekk eg flashback te barndommen, der eg faktisk trudde at babyar bokstavelig talt kom UT av magen, fordi eg var blitt fortalt at babyar kom UT av magen. Tenk deg da synet. Grøss!

    SvarSlett
  3. eh...da va den boko. Men eg måtte jo fortella ka di hette likavel. E jo julabudskapet osv.

    SvarSlett
  4. Hahaha, FLERR !!!!
    Alternativet va då å fortella kor ungen egentlig kom ut. Som om da e nåke bedre. Flerr.

    SvarSlett
  5. Da fins ingen gode alternativ, magen e lika god som noko anna;-) Men no rippa du opp i alvorlige traumer altså, hoho;-)

    SvarSlett