lørdag 15. august 2009

Ja og nei-klær i barnehagen til høsten

Her er lillemann i fjor.
Vottene fra Boco er lange, varme og vanntette, men kunne gjerne hatt stramming rundt håndleddet.
En løs hals hadde også gjort seg her, den sitter litt tettere enn den (halv)høyhalsede fleecegenseren.
Vanntett og pustende dress fra Troll, og ingen bomull så langt øyet kan se.
Lua er i fleece med vindstopper over ørene (Reima). Skoene er fôrede Gore-tex fra Viking.

Her er mine meninger og erfaringer med påkledning av barn.


Nei og huff:


- stive klær som dongeri f.eks. Unger er i aktivitet stort sett hele tiden, og trenger komfortable klær med god bevegelsesfrihet. Stiv dongeri under parkdressen blir tungt.


- bomull på høst/vinter/vår. Bomull er fyfy når det er kaldt. Isolerer dårlig, suger til seg fuktighet og blir kaldt under dress/regntøy.


- bomullssokker med ullsokker utenpå - ullen må være rett på huden.


- to par bomullssokker utenpå hverandre- gjør bare at det blir stramt på foten og blodsirkulasjonen blir dårligere


Ja og hipphurra:


- Lag på lag istedet for veldig tjukke plagg. Gir isolerende luft mellom lagene, og det er lettere for personalet å kle av og på etter værforhold. På vestlandet kan man få alle værtyper på en og samme dag.


- Løse halser. Utrolig praktisk, og man slipper å ha en høyhalset genser (som regel har de glidelås som gnager og er stiv). Viktig å ha noe i halsen når det er kaldt, og skjerf hører ikke hjemme i barnehagen (kvelningsfare). Vi har en ullhals fra Peanuts (Cubus) som vi er veldig fornøyd med.


- Lue som sitter godt på hodet! Det finnes utrolig mange luer med elendig passform. Ta med barnet og prøv. Ull eller fleece er best til vinteren.


- Dresser og regnbukser må ha utskiftbare strikker under beina


- Gore-tex er bedre enn f.eks cherroxer fordi cherroxer ikke puster. Trenger man likevel cherroxer til sølete dager så anbefaler jeg Viking Thermo.


- Slik jeg har forstått det skal man ikke ha ren ull i gore-tex sko, men en blandingssokk. Har ikke satt meg inn i hvorfor.


- Ull innerst (evt. superundertøy dersom allergi eller på litt varmere dager), fleece eller ull som mellomlag og pustende, vanntett lag ytterst. Unntak er regntøy som ikke puster for fem flate øre. Men noen ganger er det desverre nødvendig. Jeg bruker dresser på ungene så langt det er mulig. Dresser med vannsøyle på 8000 og oppover tåler mye vann.


- Gode votter. Gjerne tynn ullvott med vanntett og pustende overtrekksvott utenpå. Vottene må gå godt oppover håndleddet og gjerne lenger, og ha strammingsfunksjon.


- Jeg er stor tilhenger av sydvest/regnlue istedet for hette. Hetten hemmer barnet veldig. Med en sydvest kan barnet snu hodet fritt, og de kan i tillegg fåes med fleecefôr til kaldere dager. Navigare f.eks har knallgode sydvester. Og vanntett balaklava fra Europris viste seg å være like god som Troll sin (men obs: de fra Europris er store i str.)



Jeg ønsker meg en sydvest selv kjenner jeg.

6 kommentarer:

  1. Enig med deg her, men få frem at ikke alle typer fleece er like bra.

    Jeg heier på ullfleece, selv om det er litt vel dyrt.

    Anette

    SvarSlett
  2. Ja det er sant. Kan være lurt å gå for de kjente merkene når det gjelder fleece sikkert. Ullfleece er topp!

    Hvilken ullfleece kjøper du?

    SvarSlett
  3. Helt enig med sydvest istedet for hette!

    Haha, jeg laget forresten et nesten helt likt blogginnlegg her om dagen.

    Har startet ny blogg - igjen!

    Men her blir jeg altså ;) (eventuelt der)

    Ærbødig hilsen Line/elan/elanorrigby/lilleknirk

    SvarSlett
  4. Jeg liker ullfleecen fra Nøstebarn.
    Men med 3 barn blir det dyyyyyrt. ;)

    Har også noe fra Reima og H&M.
    Sistnevnte er ikke så altfor bra, synes jeg.

    Anette

    SvarSlett
  5. Ja er helt enig me deg, men.... hva med barn som IKKE kan bruke annet enn 100% bomull for å forhindre kløe!!?? Ikke superundertøy heller??!! Hva vil du si da? Det er ikke riktig å neglisjere bomullens evne til å dempe kløe hos kronisk allergiske barn......

    SvarSlett
  6. Min Lille har atopisk eksem og kan ikke bruke ull rett på huden. Vi bruker da enten ull med bomull på innsiden, superundertøy eller Bambus (fra bl.a Katvig) som har mange av de samme egenskapene som ull.

    SvarSlett