torsdag 8. januar 2009

Hvem er mest ego?

Nå har jeg akkurat kommet fra en pedagogikkleksjon der det dukket opp et interessant tema.
Nemlig barn og barnløshet.

Hvorfor velger vi å få barn? - fordi vi er egoistiske selvsagt! Valget om å få barn er en 100 % egoistisk handling. Barnet har ikke bedt om å få komme til verden på noen måte.

Så den saken er grei.

Hvorfor velger noen å ikke få barn??? - Jeg kan forstå det. Veldig godt. Hvilken verden er det vi føder dem inn i egentlig? En verden med krig og egoisme over hele linja. Ikke har vi tid å ta oss av ungene selv heller. Vi har et ledig øyeblikk sånn rundt termin engang. Da tar vi oss tid til det der fødselsgreiene. Gjerne ligger vi en dag og to på fødeavdelinga etterpå også. Bare sånn at mannen får vaska huset.
MEN, så er det hjem og søke barnehageplass må vite! (Hva? Tar de ikke inn spedbarn? Jammen han tar jo flaska og alt? Neihei. Neivel. Da får vi vente en 8-10 mnd da).

De neste 20 årene ser man knapt ungen sin. Den er nemlig i barnehagen, på skolen, på SFO eller sover.
Og så er ungen blitt voksen. Og drar på Roskildefestival. Etter det er det på tide å prioritere karriæren. Først karriære, så venner, etter det kommer marsvinet og gullfisken og HELT til slutt kommer vi gamle og nedstøvede foreldre. Vi får bare besøk til jul.

(Jeg fatter ikke at jeg fikk unger. Jeg avler egoer.)

Den tredje gruppa er de som ikke kan få barn. Jeg velger å konsentrere meg om en liten del av denne - nemlig karriærefolkene!
"Uhuuu, vi prioriterte karriæren og oss selv. Nå er jeg over 35 og med innskrumpa eggstokker og skjønner IKKE hvorfor jeg ikke blir gravid. er det noe galt med meg?"
Ja, det er noe galt med deg. Du har vert egoistisk. Du også.

Dersom jeg oppsummerer dette: Det er kun de som VELGER Å IKKE FÅ BARN som er de nobleste og minst egoistiske.

Sjait.

5 kommentarer:

  1. Artig lesing, og egntlig veldig sant!

    Ha ein fin lørdag!

    SvarSlett
  2. egentlig meinte eg så klart....går litt fort av å te!

    SvarSlett
  3. Kan da vera nødvendig å skriva sånne innlegg som fører til tankevirksomhet? ;-)

    SvarSlett
  4. Evy: Haha, eg va djupe der! Love da bere ska skje ein og anna gongen. gler meg til innlegg etter 24. januar...

    SvarSlett
  5. Ja, da blir bra! Trur me skal gå inn i historiebøkene etter den helga!

    SvarSlett